
Google reCAPTCHA változások 2025-től + UNAS integráció
A blogbejegyzésben röviden bemutatom, mi is a reCAPTCHA, ismertetem a különbségeket a verziók között és beszámolok a 2025-től életbe lépő új felhasználási feltételekről.
Minden, amit a Google reCAPTCHA-ról tudni érdemes – Változások 2025-től
Mi az a Google reCAPTCHA?
A Google reCAPTCHA egy olyan eszköz, amely megkülönbözteti az embereket a botoktól, hogy megvédje a weboldalakat az automatizált támadásoktól. A szolgáltatás az alábbiakat segíti elő:
- Spam elleni védelem: Kiszűri a nem kívánt űrlapkitöltéseket és a kéretlen üzeneteket.
- Botok elleni védelem: Megakadályozza a túlterheléses támadásokat (DDoS), valamint a weboldalak erőforrásainak nemkívánatos használatát.
- Felhasználói élmény megőrzése: A védelem mellett a felhasználóknak általában alig észrevehető akadályt jelent.
A reCAPTCHA v2 és v3 közötti különbségek
A reCAPTCHA szolgáltatás két fő verzióban érhető el, amelyek különböző technológiákat és megközelítéseket használnak.
reCAPTCHA v2
- Interaktív tesztek: A v2 esetén gyakran látható a "Jelöld be, hogy nem vagy robot!" checkbox, illetve képfelismerési teszteket kell megoldani.
- Főbb funkció: Az oldal aktívan kéri a felhasználó bevonását, hogy bizonyítsa, nem bot.
- Felhasználói élmény: Bár biztonságos, néha zavaró lehet, különösen akkor, ha a felhasználó többször hibázik a képfelismerési tesztnél.
reCAPTCHA v3
- Láthatatlan működés: A v3 nem igényel aktív felhasználói interakciót. A rendszer pontozási mechanizmust alkalmaz, amely alapján eldönti, hogy az adott forgalom emberi vagy automatizált.
- Főbb funkció: Az oldal elemzi a felhasználói viselkedést, például az egérmozgást és az oldalhasználatot, hogy kiszűrje a botokat.
- Felhasználói élmény: Gyakorlatilag észrevétlen, nem szakítja meg a böngészést.
Google reCAPTCHA változások 2025. január 1-től
Na vajon mi szokott változni egy ingyenes szolgáltatásnál? Pontosan az amire gondolsz! Fizetős lesz na de azért nem kell rögtön kinyitni a pénztárcánkat. A következő két csomag közül lehet választani.
reCAPTCHA Standard:
- Ez az opció lesz a weboldalak és webáruházak 99%-nak.
- Ingyenes havi 10 000 értékelésig, majd $8/hó 100 000 értékelésig ezen felül pedig további $1 minden 1 000 értékelés.
Értékelés (angolul assessments) azt jelenti, hogy a reCAPTCHA rendszer ennyi alkalommal értékeli egy weboldal vagy alkalmazás forgalmát a botok és az emberek megkülönböztetése céljából.
reCAPTCHA-vel olyan oldalakat látunk el, mint regisztráció, kapcsolati űrlap, hírlevél feliratkozás stb. Tehát ha webáruházad van akkor egy termékoldal megtekintése nem minősül majd értékelésnek.
reCAPTCHA Enterprise ajánlott ha:
- Nagy forgalmú webhelyek (rugalmasabb és költséghatékonyabb megoldás)
- Fejlett biztonsági funkciók iránti igény
- Fiókátvétel és csalás elleni védelem
- Integrációs lehetőségek (WAF, Google Cloud Armor stb)
Bővebben az Enterprise csomagról a linkre kattintva olvashatsz.
reCAPTCHA integrációja UNAS webáruházakba:
Az UNAS fejlesztői már sikeresen implementálták az új Google reCAPTCHA-t így nekünk csak két API kulcsot kell bemásolnunk a rendszerbe. Ennek pontos lépéseit a következő videóban megtekintheted.
Az UNAS rendszerben csak az számít értékelésnek ha a látogató elküldte az űrlapot, legyen az regisztrációs, kapcsolati vagy bármi egyéb!
A Google minden domain számára saját dashboardot biztosít, így követni tudod, hogy pontosan hány értékelés megy végbe a te oldaladon. Limit elérés esetében a már fentebb jelzett áron elő kell fizetned a szolgáltatásra.
reCAPTCHA integrációja egyéb webáruházakba/weboldalakra
Ha bérelhető webáruházad van akkor mindenképpen érdeklődj a szolgáltatódnál a google reCAPTCHA-val kapcsolatban. Amennyiben webáruházad egyedi fejlesztésű akkor annak fejlesztését végző cégnél kell, hogy kopoktass a reCAPTCHA lefejlesztésével kapcsolatban.
Ha UNAS-os weboldalad van, ugyanazokat a lépéseket kell követned, mint a webshop tulajdonosoknak. Ha te magad készítetted a weboldalt, javaslom, hogy vedd fel a kapcsolatot a tárhelyszolgáltatóval. Ha pedig egy külsős fejlesztő dolgozott rajta, akkor érdemes hozzá fordulnod a reCAPTCHA-val kapcsolatos kérdésekkel.
Szükséges-e a bekötése a Google reCAPTCHA-nak?
Mindenféleképpen a kötelező listára írnám fel. Egy igen fontos és hasznos szolgáltatásról van szó, amivel nem csak a webáruházad működését de annak használhatóságát is elősegíted.
Összegzés
Egy újabb előfizetéses szolgáltatás... Még nem látjuk teljesen, hogy a 10 000 értékelés mennyire lesz elegendő a gyakorlatban. Az UNAS-felhasználóknak viszont nagy előny, hogy a reCAPTCHA script csak az űrlapok elküldésekor aktiválódik, így jelentősen csökkenti a valós értékelések számát. Azonban, ha túlléped a havi 10 000 értékelést akkor ez évente további 96 dolláros költséget jelent a céged számára.