2024 - Az új marketing trend: A humor és őszinteség szerepe
Fedezd fel, hogyan hozhatnak valódi eredményeket az őszinte, humoros, és kreatív marketingstratégiák. Olvasd el Jankó Róbert és AGázos sikertörténeteit, akik merész új módszerekkel hódították meg a közösségi médiát, és takarítottak meg milliókat hirdetési költségeken.
Száraz és unalmas marketing
Manapság számos vállalkozás még mindig sablonos módszerekkel és előre megírt tartalommal próbál marketingelni, amely tele van hamis és megjátszott emberi reakciókkal és érzelmekkel. Ezek a stratégiák egyre kevésbé hatékonyak, mivel az átlagfogyasztó már messziről felismeri a reklámokat. Az elmúlt évtizedben a fogyasztók annyi ilyen ingert kaptak a közösségi médián és az interneten keresztül, hogy egyszerűen megtanulták felismerni a reklámokat.
2018-19-ben, amikor még nem foglalkoztam marketinggel, már akkor is úgy gondoltam, hogy a reklámokból és promóciókból hiányzik a humor és az eredetiség. Mindenki a tökéletességet és a katonás professzionalizmust akarta mutatni, ami azonban rettenetesen unalmas.
A marketingesek többsége hallani sem akar a humorról és az őszinteségről, mert ezek veszélyes fegyverek és visszaüthetnek, különösen a humor, hiszen nem lehet mindent vicc tárgyává tenni. Az igazság az, hogy igenis lehet, csak tudni kell, mikor, mennyit és milyen formában alkalmazzuk a humort.
Jó barátom, Jankó Róbert, klinikai táplálkozási szakértő, elindított egy Instagram fiókot, amelyet a szakmájával kapcsolatos kutatások bemutatására és a táplálkozásban fellelhető tévhitek megcáfolására dedikált. Egy idő után javasoltam neki, hogy használjon humort, készítsen vicces, de továbbra is edukáló tartalmú posztokat. Eleinte nehéz volt meggyőzni, de végül belevágott, és elkezdte posztolni a humoros, olykor meme jellegű tartalmakat. A cikk kedvéért megkértem Robit, hogy írja le tapasztalatait a vicces posztokkal kapcsolatban.
"András többször is ajánlotta a humor használatát tudományos oldalamon, azonban voltak kételyeim, de végül úgy döntöttem, hogy kipróbálom a humorosabb posztokat, néha egy kis szarkasztikával megspékelve, és nagyon pozitív visszajelzéseket kaptam rá. Saját magamtól valószínűleg nem posztoltam volna ilyen tartalmat, de az Instagramomon és Facebook oldalamon nagyon jól működött. A humoros jellegű posztok segítettek a közösségi média jelenlétem növekedésében, és nem igazán tapasztaltam negatívumot emiatt."
Forrás: Forbes
Jelenleg Robi Instagram fiókja közel 27.000 követőnél jár facebook fiókja pedig közel 6 500 követőnél. Social média jelenlétére olyan médium is felfigyelt, mint a Forbes, akik cikket is készítettek Robival, de számos televizós és podcast megjelenése is volt már.
Robi tökéletesen igazolja azt, hogy a megfelelő mennyiségű és minőségű humor még egy komoly témával foglalkozó vállalkozásnál is működhet.
Egyszerű, nagyszerű és működik
Jött a pandémia 2020 év elején, ami erőszakkal kényszerítette vállalkozások millióit világszerte egy kreatívabb vonalra marketinggel kapcsolatban és volt egy social média felület, ami tárt karokkal várta a kreatív vállalkozókat és cégeket. Ez a platform a TikTok volt. Természetesen egyéb platformokat is aktívabban kezdtek el használni a vállalkozások, de a TikTok lett a legaktívabb mind közül.
De pontosan mi is történt? Egyszerűen csak fogták a vállalkozók a telefonjaikat elindították a videót és mutatták a munkájukat, hogyan csomagolnak be egy rendelést, mit csinálnak mikor sok a munka. Egyszerű telefonnal készült amatőr képek és videók kerültek fel social média platformokra a vállalkozásokról, mint marketing anyag és a fogyasztók ezt imádták sőt a mai napig imádják!
Egyszerűség, őszinteség és humor ennyi a titka a jó reklámnak. A TikTok több magyar vállalkozónak is meghozta sikert legyen szó kőművesről, körmösről, fodrászról vagy éppen víz-, gáz-, fűtésszerelőről, mint például a cikk következő interjú alanya: agázos azaz @gazszerelo
De mielőtt még az interjúra rátérnénk nézzük a számokat. AGázos már 100.000 követővel rendelkezik a TikTokon a top 3 videóját több, mint 4 millióan látták. Gondolom azzal már mindenki tisztában van, hogy ha interneten hirdetni szeretnél akkor a kattintások után fizetsz az, hogy pontosan mennyi egy kattintás ára az nagyon sok mindentől függ ezt most nem részletezem.
AGázos, mint víz-, gáz-, fűtésszerelő durván 40Ft körül fizetne egy kattintásért ha feladna egy google fizetett hirdetést. A top 3 videójának 230.000 körül van a like száma összesen, most ezeket hívjuk érdeklődőknek. Ha a google-n keresztül adnék fel egy hirdetést és azt mondanám akkor zárjuk le a kampányt amikor 230.000 érdeklődő rákattintott a linkemre akkor pontosan 9 200.000 Ft-ot kellene kifizetnem, mint hirdetési költség.
Ez természetesen egy durva megsaccolása a számoknak de garantálom neked, hogy AGázos és a hozzá hasonló vállalkozók a TikTok videóikkal éves szinten több milliós hirdetési költséged takarítanak meg! Na de nézzük, mint gondol erről AGázos.
Mi inspirált téged arra, hogy TikTok-csatornát indíts?
Elsősorban meguntam, hogy alap dolgokat kell állandóan magyarázzak és ilyen apró kis nüánszok miatt rohangászunk ki címekre, mint pl: termosztát elemcsere, rendszerfeltöltés vagy éppen megnyomni egy reset gombot mert volt egy áramkimaradás.
Megnéztem az első videóidat és ott még nem is igen beszéltél csak szimplán a munkádról készítettél videókat, de már azok is sokakat elértek. Végül is hogyan találtad meg a saját hangodat a platformon?
Rájöttem, hogy az emberek lusták olvasni a feliratokat és van egy stílusom (nyilván mások szerint) amivel elég hatékonyan lehet közölni a lényeget vagy éppen 2 lábbal beletiporni az emberek mentális világában, ami megosztó az meg ugyebár pörög.
Marketing, fizetett hirdetések, márka (neved) építése ezek neked mondanak valamit? Mint vállalkozó te foglalkozol ezekkel? Fizetett hirdetéseket használtál már?
Igen, alapvetően a marketing nálam kifakad abban, hogy pontosan tudom, hogy milyen unalmasak a reklámok és hogy tolják rád a terméket, hogy vedd meg. De ez ugyebár rég nem működik, hogy beállsz egy kamera elé és mint az egyetemen hallgatsz egy csávót, hogy ez jó mert 10ből 9 xy ezt ajánlaná.
A márkanevem építése az megérne egy külön podcast sorozatot mert ez egy jól átgondolt stratégia mentén történt, de ez ipari titok. Majd valaki elemezze ki. Fizetett hirdetéseket sose használtam.
A legfontosabb kérdés tenném fel neked. Van-e egyáltalán valami pozitív hatása a vállalkozásodra nézve annak, hogy milliók látták már a videóidat a TikTokon? Természetesen itt az ügyfélszerzésre gondolok első sorban, de kíváncsi vagyok, hogy esetleg valamilyen szponzorációs megkeresést kaptál-e már?
Rengetegen írnak és kérdeznek és keresnek meg vagy kérnek tanácsot, ami valószínűleg annak köszönhető, hogy pontosan tudják, hogy én megmondom a frankót nem kertelek semmivel. A szponzorációs megkeresések azok heti szintűek a legnagyobb világmárkáktól kezdve a nagykereken keresztül a középvállalkozásokig elég széles a spektrum.
És akkor már megkérdezném azt is, hogy volt-e bármilyen negatív tapasztalatod, élményed a TikTok-csatornád miatt a szakmában?
Amikor szívat a TikTok algoritmusa az kifejezetten negatívan érint vagy amikor a klinikai agyhalottak meghazudtolva a fizikát ragaszkodnak urban legendákhoz.
De a negatív kommentek nagyon alacsonyok mert elvégre segítek embereken általában a hangomat a beszéd stílusom kritizálják. A szakma gondolom kivan akadva, hogy edukálom az embereket, hogy hogy húzzák le őket meg elárulok néhány trükköt, hogy hogy lehet ezt megelőzni.
Mit gondolsz, miért érik el a humoros tartalmak a nagyobb közönséget, mint a hagyományos, profi marketingesek által készített reklámok?
Nyilván azért, mert szórakoztató, edukatív és egyben látványos, nem alszanak el rajta és ugye megkell várni a csattanót szóval végig fogja nézni. A hagyományos marketing videók unalmasak, nem adnak semmit az embernek olyan mintha egyetemen beülnél aludni órára. A profi marketingeseken szoktam röhögni, hogy hát ők profik és közben magát se tudja eladni mert 3 év alatt összeszedett 2-3 ezer követőt amire így ránézel és hát nincs profi hatása, sőt szerintem gáz, hogy egy főállású marketinges nem tudja magát eladni. A nagyrészük elvégezte az egyetemet és így van róla papírja, de nem érti a lényegét vagy a másik oldal, hogy nem végzett iskolát hozzá és ilyen klickbait túltolt fogásokkal próbálkozik nyilván nem nagy hatékonysággal.
De a logikus gondolkodásig nem jut el a többsége pl: amikor bejött, hogy fekvő videókat preferál majd a TikTok akkor nagyba előadták, hogy jaj most ez lesz és ez az új trend és gyorsan váltson mindenki. De egyik se vette figyelembe, hogy nem komfortos és senki se nézte meg a nagyobb TikTok-osokat, hogy senki se váltott ezért nem lesz belőle trend. Ez pont olyan, mint a hosszú tartalmak, amit nyersz azon, hogy pörgeti neked az algoritmus azt elveszted a végig nézési arányon, de reggelig sorolhatnám pedig tök logikus.
Milyen tanácsokat adnál más vállalkozóknak, akik szeretnének hasonló tartalmakat készíteni?
Ne kövessétek a trendeket, az nem fog pörögni, amit mindenki csinál és te is megcsinálod a 450. ugyanolyan videót ugyanarra a zenére vagy stílusban. Próbáljatok meg valami egyedit és ne dolgozzatok együtt olyan influenszerekkel akiknek semmi köze nincs a termékeitekhez/szolgáltatásaitokhoz, csak mert ismert valaki nem jelenti azt, hogy ellehet vele adni egy terméket, de példának mondhatnám a Schwarzenegger és Parkside együttműködést. Ezt se értem, köze nincs hozzá, nem releváns akkor már miért nem Macgyver-t keresték meg az ajánlattal. Figyeljetek oda milyen platformot használtok! A facebook ideje is már lejárt, de rengeteg vállalkozás még mindig ezt a platformot erőlteti miközben pedig a TikTok pörög.
@gazszerelo
Amint látod nem csak ügyfeleket de akár még szponzorokat is tud szerezni egy vállalkozó. AGázos arc nélküli videókkal, Jankó Róbert barátom egyszerű telefonon megszerkesztett képekkel hódította meg a social médiát. Egyikőjük se költött marketingesre, fizetett hirdetésekért, nincs profi kamera felszerelésük, nincs videó vágójuk, se fotósuk.
Ugyanakkor ne értelmezd ez a cikket úgy, hogy minden marketinges rossz és nincs rájuk szükség mert ez nem igaz. Minél több marketing csatornát használsz sikeresen annál sikeresebb lesz a vállalkozásod. De ha neked jelenleg működnek a fizetett hirdetések és hozza a számokat akkor az nagyszerű vagy ha éppen neked a nyomtatott reklám anyagok hozzák a sikert akkor is remek vagy, de ettől még próbálhatsz ki más módszereket és kisérletezhetsz velük.
Arra is figyelj, hogy a ha te éppen egy luxus márkát szeretnél felépíteni, ami a pénzt a kiváltságot akarja tükrözni a célközönsége felé akkor természetesen ne kezdj el poénos vagy amatőr telefonon felvett videókat gyártani.
Óvatosan a humorral! Nagyon szép eredmények mellett hatalmas nagy pofára esés is lehet a vége ha nem megfelelően van alkalmazva. Én azt szoktam mondani ha gondolkoznod kell azon, hogyan legyen vicces egy tartalom akkor valószínűleg nem kéne humoros tartalmakat készítened. Tudom kicsit erős, de hidd el ha a saját hivatásodról nem jutnak eszedbe azonnal poénos dolgok akkor egyszerűen csak nem te vagy a "funny guy" és nincs ezzel semmi gond csak ismerd be.
Kövesd figyelemmel, hogyan reagálnak a tartalmaidra készíts bármilyet is. Mindig tartsd észbe, hogy nem magadnak készíted a tartalmat hanem a fogyasztók számára.
Külföldön nem félnek a vállalkozók
Szeretnék megmutatni néhány külföldi TikTok videót amelyek 100%-ban a humorra építenek és csodálatos módon teszik, de ez a videók megtekintésén és a reakciókon meg is látszik!
Egy kolumbiai hamburgeres 8 másodperces videója. 8.9 millió megtekintés.
@mrnavacolombia ¿Pensando en hamburguesas? Aquí en Mr. Nava encuentras las mejores al mejor precio. #valledupar #viral #mrnava #hamburguesa #food #comida #comidarapida #fastfood #delivery #reel #reelviral ♬ sonido original - MrNavaColombia
Ingatlan közvetítő hölgy 11 másodperces videója. 1.1 millió megtekintés
@prdbendigo Unit 2, 15 Miller Court ???? ????1 OPEN - UNDER OFFER???? #prdbendigo #realestate #homesforsale #property #prd #targetaudience #realestateagents #housing ♬ I Got Summer On My Mind - Jay Dunham
Ninja Double Stack Air Fryer reklámja az angol Currys elektronikai üzlettől. 3.9 millió megtekintés
@currys Ninja Double Stack Air Fryer - available at Currys ✨ #currys #trend #viral #ninjaairfryer #ninjastackairfryer #ninjadouble ♬ original sound - Currys
Egy másik spanyol hamburgerező "tökéletes" videója. 8.2 millió megtekintés
@soycharlirodriguez Quede un poco seco ???????? solo es humor en #parati #humor #unpocoseco #viral ♬ sonido original - Charli Rodríguez
Szerintem a számok és a videók alatt lévő reakciók, kommentek magukért beszélnek. Az ilyen és ehhez hasonló tartalmak készítése egy nagyszerű lehetőség vállalkozásod számára, hogy komolyabb marketing költséget spórolj meg és közben még az egész ország figyelmét is felhívd magadra.
Végszónak annyit mondanék, hogy legyen bármilyen vállalkozásod annak marketingje kreativitás kérdése. Ha nincsenek millióid reklámokra nem jelenti azt, hogy ne tudnál érvényesülni a piacon és felvenni a cipőt a nagy konkurenciáiddal szemben, hidd el van rá lehetőség és sokkal könnyebb, mint gondolnád!