Mit jelent a KPI? - A legfontosabb KPI mutatók
Te hallottál már a KPI és SMART kifejezésekről a marketingben? Ha még nem akkor ez a cikk neked készült! Tudj meg többet a KPI és SMART célok fontosságáról melyek összefügnek a vállalkozásod fejlesztéssel kapcsolatban.
Mi a KPI jelentése?
A KPI (kulcsfontosságú teljesítménymutató) angolul Key Performance Indicator egy olyan mérőszám, amely azt mutatja, hogy egy vállalkozás, csapat vagy projekt mennyire éri el a kitűzött célokat. A KPI-k segítenek nyomon követni a haladást, értékelni a teljesítményt és javítani a döntéshozatalt. A KPI-k különbözőek lehetnek attól függően, hogy milyen területet vagy folyamatot vizsgálnak, de általában SMART-nak kell lenniük: specifikusak, mérhetőek, elérhetőek, relevánsak és időben meghatározottak.
A vállalkozás célja, a mérőszámok és a KPI
Nézzünk meg most három szorosan kapcsolatban álló tényezőt, amelyek kölcsönös hatást gyakorolnak egymásra.
1. A vállalkozás célkitűzése egy rövid vagy hosszú távú cél, amelyet a vállalat el szeretne érni. Ennek érdekében változtatásokat kell végrehajtania a jelenlegi tevékenységében:
- Hatékonyabban kell működnie
- Növelnie kell az eladásokat
- Jobb minőségű termékeket kell piacra dobni
2. A mérőszámok azok a specifikus értékek, amelyekkel a KPI marketing mutatókat számszerűen értékeljük. Példák erre:
- 10 millió forintos növekedés az árbevételben
- 15%-os növekedés a termékértékesítésekben
- A vállalkozás értékelésének növekedése 3.8-ről 4.5 csillagra
3. Végül a KPI-k jelentőségéhez térünk vissza. A KPI, vagyis a kulcsfontosságú teljesítménymutatók segítségével mérhetjük, mennyire sikeres a vállalati célok elérése. Ilyen mutatók lehetnek:
- A hónapokra lebontott árbevétel trendje
- A termékértékesítések számának alakulása
- Az ügyfélvélemények átlagos értékelése
Szemléletes KPI példák
Tegyük fel, hogy nemrég frissítetted a vállalati weboldalad egy szakmai blog szekcióval. A projekt sikerességét a KPI alapján fogjuk mérni, ami azt mutatja meg, hogy a blognak köszönhetően hány új látogató kattintott a weboldaladra.
Egy másik esetben létrehoztál egy webáruházat, és hírlevél automatizálás segítségével próbálod csökkenteni a kosárelhagyási arányt. Itt azt kell majd összehasonlítanod, hogy az előző és a mostani időszakban hogyan alakult a kosárban hagyott termékek és befejezetlen vásárlások aránya.
További KPI példák:
- Konverziós ráta, vagyis látogatóink hány százaléka kattint a linkünkre, tölte le valamit, stb
- Weboldalon töltött idő – milyen időmennyiséget töltenek átlagosan a látogatók a webhelyeden
- NPS (Net Promoter Score) – a fogyasztói lojalitást méri, mivel azt határozza meg, hogy az ügyfeleink közül hányan fognak tőlünk vásárolni a jövőben is, illetve hányan ajánlják majd barátaiknak is a szolgáltatásainkat
- NPM (Net Profit Margin) – nettó profithatár, ami azt mutatja, hogy a teljes bevétel hány százaléka valódi profit
- ROI (Return on Investment) – azaz befektetésarányos megtérülés, ami megmutatja egyes befektetések jövedelmezőségét
- Egy munkaórára eső bevétel mértéke
- Egyedi látogatók, vagyis hányan érkeznek a honlapodra
- Egy márka ismertsége
KPI meghatározása
A forgalmunk 50%-os növelésére irányuló célkitűzés pontosítása. A kitűzött cél realitásának felmérése: vajon összhangban áll-e a piaci várakozásokkal?
A teljesítmény méréséhez használt mutatók, vagyis a KPI-k kijelölése. Milyen stratégiákkal érhetjük el a kívánt eredményeket? Ilyenek lehetnek például a banner reklámok, a marketingkampányok vagy a közösségi média bevetése.
Mely munkatársak felelnek majd a célkitűzés teljesítéséért? Főként a marketing és értékesítési csapat (sales).
Hogyan fogjuk tudni, hogy elértük-e a megfogalmazott célokat?
Mekkora időközönként (például havonta vagy félévente) tervezzük felülvizsgálni a projekt sikerességét és a haladást?
KPI mutatók és SMART célok
A hatékony KPI mutatók meghatározása nem valósulhat meg vállalkozás célkitűzések nélkül, amelyek úgynevezett SMART célokat foglalnak magukba.
S - Specific – Specifikus: részletesen, pontosan megfogalmazott célok
M - Measurable – Mérhető: a cél elérése számszerűsíthető legyen
A - Achievable – Elérhető: a képességeinkhez és a piaci helyzethez mérten ne legyen lehetetlen az adott cél teljesítése
R - Relevant – Releváns: a cégünk számára fontos, jelentős legyen a cél elérése
T - Time-bound – Időhöz kötött: milyen határidőt szabunk a megvalósításra
Összefoglaló
A sikeres vállalkozásfejlesztési stratégia kulcsa, hogy mindig tisztában legyünk azzal, milyen irányba haladunk és hogyan mérjük a haladást. A KPI-k és SMART célok együttes alkalmazása növeli a célok elérésének esélyét, segítve a vállalkozásokat abban, hogy kiaknázzák a piaci lehetőségeket, optimalizálják működésüket és növeljék versenyképességüket. Összességében, a KPI-k és SMART célok nem csupán a teljesítmény mérésére szolgálnak, hanem irányt is mutatnak a vállalkozás fejlődéséhez, biztosítva, hogy minden erőfeszítés a kívánt eredmények felé vezessen.
#kpimutatók #vállalkozásfejlesztés #smartcélok #sikermérése #webmentor